You are currently viewing מהם הסוגים השונים של ראשי ספרינקלרים?
מהם הסוגים השונים של ראשי ספרינקלרים

מהם הסוגים השונים של ראשי ספרינקלרים?

זמן קריאה: 3 דקות
לרוב קל לקבל מערכות ספרינקלרים אש כמובנות מאליהן. אך האם שמתם לב למגוון הרחב של ראשי ספרינקלרים שרואים בחללים המסחריים, הקמעונאיים והמגורים בהם אתם מבקרים?

למרות שהם עשויים להיראות לך זהים, ראשי ספרינקלרי אש מגיעים בצורות ובגדלים שונים, והבדלים אלה אינם נראים גרידא. ההבנה כיצד ומדוע ראשי ספרינקלרים שונים היא שלב חשוב לפני בחירת מערכת ספרינקלרים אש חדשה או חלופית לבניין שלך.

היסודות: רכיבים נפוצים של ראש ספרינקלרים

קיימים בשוק ארבעה סוגים עיקריים של ראשי ספרינקלרים.

אך לפני שנצלול לתיאורים של אלה, כדאי להבין את המרכיבים הבסיסיים המשותפים לכל ראשי המתזים וכיצד הם פועלים:

  • מכלול איטום: המכונה גם “התקע”, מכלול האיטום על ראש ממטרה באש מסייע במניעת זליגת מים ובריחתם.
  • אלמנט רגיש לחום: לכל ראשי המתזים יש אלמנט רגיש לחום הממלא את התפקיד העיקרי בהפעלת מערכת מתזי האש. בחלק מראשי המתזים משתמשים בנורת זכוכית ואילו באחרים משתמשים בחוליית מתכת ניתנת.
    • נורות זכוכית: נורות הזכוכית המשמשות בכמה ראשי ספרינקלרים אש משמשות תקע המחזיק את המים במערכת. הנורות מכילות בדרך כלל נוזל על בסיס גליצרין.

      כאשר האוויר סביב ראש המתזים מגיע לטמפרטורת היעד – בדרך כלל 155F או 200F – הנוזל על בסיס גליצרין מתרחב. לאחר שמגיעים לטמפרטורת היעד, הנוזל מתרחב מספיק בכדי לפרוץ את נורת הזכוכית. כשהנורה איננה מהדרך, מים מתחילים לברוח מראש הספרינקלרים, זורמים לעבר מטה ראש הספרינקלרים (נדון לרגע).

    • חוליה ניתנת: ראשי ספרינקלרים המשתמשים בחוליה ניתנת הם בעלי חוטים מתכתיים המאובטחים על המתז בעזרת סגסוגת רגישה לחום. הסגסוגת תימס עם עליית הטמפרטורה, וכשהטמפרטורה תגיע למטרה שלה, היא תימס מספיק כדי לאפשר לפילת המתכת ליפול ולהפעיל את ממטרת האש, ותשלח מים לעבר הסטה.

ניתן לתכנן נורות זכוכית וקישורים ניתנים להתאמה לתגובה לטמפרטורות שונות. לפיכך, האלמנט הרגיש לחום שנבחר לראש מתזים יהיה תלוי בצרכיו ובסביבתו של המתקן עליו הוא מגן.

  • הסיטונים: הספרי הראש של ספרינקלרים הם לוחות המתכת המכוונים את המים הזורמים לכיוון אליו הם זקוקים. כאשר משחררים מים מראש המתזים בעת ההפעלה, הזרם פוגע בהסטה ומתז כלפי חוץ.

    הסטים אכן משתנים בהתאם לסוג ראש המתזים מכיוון שכל סוג ראש צריך לפזר מים לכיוונים שונים. ההסטות לכל ראש ספרינקלרים יידונו בהרחבה בהמשך.

  • מסגרת: המסגרת היא מעטפת המתכת המקיפה / מחזיקה את האלמנט הרגיש לחום, מכלול האיטום והסטה.
  • תריס ספרינקלרים: אם כי אינו נמצא עם כל ספרינקלרים, תרסיס הספרינקלרים הוא תוספת נפוצה לראשי ספרינקלרים תלויים רבים.

    לפעמים מבולבל עם כיפות, התריס הוא טבעת המשמשת עם תליוני ספרינקלרים לכיסוי החור בתקרה שהיה צריך לחתוך כדי לאפשר לעבור את הראש.

    התריס אינו מכסה מעל ראש המתזים, אלא משתלב סביבו, וממלא את החסר בין ראש המתזים לתקרה כדי להעניק לו מראה מוגמר ואסתטי יותר. לתריס גם תפקיד חשוב במניעת בריחת חום ואי הפעלת ראש המתזים.

    חשוב רק להשיג תריסים שיוצרו במיוחד עבור מערכת ספרינקלרי האש שלך, מכיוון שהם נועדו לסייע בשליטה על החום והפעלת הספרינקלר במדויק. זיווג התריס הלא נכון עם ראש מתזים יכול למנוע את פעולתו בעת הצורך.

4 סוגים שונים של ראשי ספרינקלרים

כעת, לאחר שנדונו המרכיבים הבסיסיים של כל ראשי מתזי האש, להלן ארבעת הסוגים העיקריים שתיתקל בהם וקצת על מה הופך כל אחד מהם לשונה:

  • תליוני ספרינקלרים: ראש ספרינקלרי האש הוא הסוג הנפוץ ביותר שתראו. ראשי ספרינקלרים תליונים יורדים מהתקרה כשבתחתיתם פלטת סטיה עגולה ומרווחת.

    כאשר ראשי המתזים מפעילים, הם שולחים זרם מים כלפי מטה אל הסטים שלהם, ואז מפזרים את המים באופן נרחב, מצד לצד, בכל החדר בתבנית חרוטית.

    מכיוון שהתליונים נמשכים מהתקרה, הם מספקים את הכיסוי הגדול ביותר של החלל. ישנן וריאציות רבות של התליון, והוא יכול להיות יעיל מאוד בהגנה על מגוון מבנים וחללים, ממבני תעשייה ועד מעונות יום.

  • תליון מוסתר: כאשר ראש ספרינקלרים תליוני שקוע בתקרה ומוסתר באמצעות מכסה דקורטיבי המשתלב עם התקרה, זה נקרא ראש תליון סמוי. עבור מי שחושש מתליוני ספרינקלרי אש שמתעסקים באסתטיקה שלהם, תליונים מוסתרים הם אופציה מצוינת.

    אמנם זה נראה כאילו מכסי הדקורטיביות יפריעו לראשי המתזים לפעול, אך הם נועדו להתרחק מראש המתזים כאשר הטמפרטורה מגיעה ל -20 מעלות מתחת לטמפרטורת הפעלת מערכת הספרינקלרים. הצלחת כבר לא תהיה בדרכה אם וכאשר הטמפרטורות גבוהות מספיק כדי להפעיל את המערכת.

  • ראשי ספרינקלרים זקופים : ראשי ספרינקלרים זקופים הם כמעט מה שהם נשמעים – ראשי ספרינקלרים שמצביעים כלפי מעלה לכיוון התקרה עם פלטת סטיפייה מעגלית וקעורה מעל (תחשבו מטרייה).

    במקום לרדת דרך התקרה, ראשי ספרינקלרים אלה מותקנים בדרך כלל על צינורות ממש מתחת לתקרה. כשהם מופעלים, המים יורים החוצה מהצינור, פוגעים בסטייה ומועברים החוצה ולמטה בתבנית בצורת כיפה.

    ראשי מתזים זקופים יעילים בפיזור מים בין חסימות. לפיכך, הם משמשים לעתים קרובות לחדרים שאינם נגישים, כגון חדרים מכניים, ובמחסנים ובחללי תעשייה. הם מיושמים לעתים קרובות גם במבנים עם תקרות פתוחות.

    יתרון נוסף לראשי ספרינקלרים זקופים הוא שמכיוון שהסטה מכסה את ראש הספרינקלר, הוא גם מגן עליו מפני פסולת ואיסוף קרח.

  • ראשי ספרינקלרים של דופן הצדדית: ראשי ספרינקלרים של דפנות צלעות מבצבצים אופקית מהקיר במקביל לרצפה, ולא יורדים מהתקרה או מותקנים על צינור שמצביע כלפי מעלה. ספרינקלרים של הדפנות הם אידיאליים לחללים קטנים, כמו מסדרונות, חללים עם חסימות ו / או כאשר אין צנרת תקרה.

    לראש המתז של הדופן פלטת סטייה מוצקה, מלבנית או חצי עגולה המסייעת לפיזור המים מהתקרות ולמטה והחוצה בריסוס בצורת סהר, ישירות לעבר השטח הפתוח עליו הוא מגן.

בעוד שהאמור לעיל הם ארבעת הסוגים העיקריים של ראשי ספרינקלרים לשוק, עדיין ניתן למצוא מגוון רחב בתוך כל סוג, וכי ישנם גם סוגים אחרים של ראשי ספרינקלרים ליישומים ייחודיים.

איזה ראשי ספרינקלרים זקוק למתקן שלך?

אמנם יש בהחלט אלמנטים של אסתטיקה שממלאים תפקיד בבחירת ראשי ספרינקלרים המשמשים בבניין שלך, אך עליך לזכור כי כל סוג של ראש ספרינקלרים נועד למלא מטרות מעט שונות ולעמוד בצרכים שונים. חלקם יופעלו מהר יותר מאחרים, חלקם יעילים הרבה יותר בדיכוי אש בחדר מלא חסימות וכו ‘.

לפני שתבחרו במערכת המתזים לפרויקט הבנייה או השיפוץ החדש שלכם, עליכם להבין את הפונקציות הספציפיות שכל סוג של ראש מתזים מנגן ולדעת מה יידרש לכם המרחב הייחודי להגנת האש היעילה.