You are currently viewing מה זה את’ריום (Ethereum)
מה זה את'ריום (Ethereum)

מה זה את’ריום (Ethereum)

זמן קריאה: 5 דקות

מהו את’ריום – Ethereum?

Ethereum היא פלטפורמת תוכנה מבוזרת בקוד פתוח המבוססת על טכנולוגיית בלוקצ’יין . יש לו מטבע קריפטוגרפי מקורי בשם Ether ושפת תכנות בשם Solidity בלוקצ’יין היא טכנולוגיית ספר חשבונות מבוזרת השומרת רשימה קבועה ועמידה בפני חבלה של רשומות. Ethereum הוא המתחרה העיקרי של הביטקוין.

Ethereum מאפשר למפתחים לבנות יישומים מבוזרים. כורים מייצרים אסימוני Ether שיכולים לשמש כמטבע ולתשלום עבור דמי שימוש ברשת Ethereum. הפלטפורמה תומכת גם בחוזים חכמים , שהם סוג של חוזה דיגיטלי.

חוקר מטבעות קריפטו ויטאליק בוטרין תיאר לראשונה את Ethereum בהצעה ב-2013 שהציעה הוספת שפת סקריפטים לתכנות לביטקוין. הפיתוח של את’ריום מומן על ידי מכירת המונים מקוונת, שהיא מימון המונים שנעשה באמצעות הנפקת אסימוני מטבעות קריפטוגרפיים, והפרויקט עלה לרשת ב-30 ביולי 2015.

איך את’ריום – Ethereum עובד?

Ethereum משתמש ברשת בלוקצ’יין. הרשת מורכבת מצמתים – מחשבים של מתנדבים שמכרים את המטבע. הצמתים מייצרים את אסימוני האתר, והכרייה יוצרת את ההצפנה שעליה מבוסס המטבע. מכיוון שכרייה היא שימוש תובעני במשאבי המחשב, הכורים מתוגמלים ב-Ether.

פלטפורמת Ethereum מציעה את Ethereum Virtual Machine (EVM) השלמה מבחינה חישובית. EVM מבצעת סקריפטים ברחבי העולם על פני רשת הצמתים הציבוריים המבוזרים שלה. צמתים אלו מספקים את כוח העיבוד עבור יישומים מבוזרים שמפתחים יוצרים כדי להפעיל אותם ברשת. מפתחים עשויים לקנות את אתר כדי לשלם עבור השימוש ברשת, או שהם יכולים למכור את האסימונים בעצמם, ולהיות חלק מהרשת. מנגנון פנימי בשם Gas קובע את תמחור העסקאות ברשת.

חוזים חכמים מועברים על פני הרשת באותו בלוקצ’יין שמתעד את ספר העסקאות עבור המטבע הקריפטוגרפי Ether. לחוזים דיגיטליים אלה יכולים להיות תנאים הפועלים על סקריפטים עד למימושם. ל-Ethereum יש מנגנונים מובנים לזהות מתי הסכם אינו עומד. ניתן להשתמש בחוזים חכמים כדי להחליף דברים כמו נכסים, כסף ומניות על גב אסימון Ether.

את’ריום – Ethereum ואתר: מה ההבדל?

Ethereum היא רשת מבוססת בלוקצ’יין. זוהי פלטפורמה שמפתחים יכולים להשתמש בה כדי לבנות אפליקציות ולתכנת את החוזים החכמים שעליהם מבוסס מטבע וירטואלי . כמו בלוקצ’יין, ניתן להשתמש בו עבור סוגים רבים ושונים של יישומים, כולל מספר שימושים פיננסיים .

Ether (ETH) הוא המטבע הקריפטוגרפי המקומי של Ethereum. זה נקנה ונמכר באמצעות פלטפורמת Ethereum. זהו אחד ממטבעות קריפטוגרפיים רבים שניתן לסחור בהם באמצעות רשת Ethereum. הוא משמש גם כדי לתגמל כורים כאשר הם מוסיפים בלוקים לבלוקצ’יין.

Ether תומך ברשת Ethereum; היא משלמת עבור שירותי מחשוב ויישומים שנבנו על הפלטפורמה. זה מתואר כדלק שעליו פועל Ethereum.

לדוגמה, יישום הפועל על Ethereum דורש משאבים כדי לתפקד. מפתחים משתמשים באסימוני Ether כדי לממן אפליקציה ולתמוך בה ברשת.

יישומי את’ריום Ethereum ומקרי שימוש

על פי קרן Ethereum, ניתן ליישם את Ethereum לקידוד, ביזור, אבטחה ומסחר כמעט בכל דבר. השימושים בו כוללים את הדברים הבאים:

  • מימון המונים
  • חילופים פיננסיים
  • ממשל החברה
  • שמות מתחם
  • קניין רוחני
  • נכס חכם עם שילוב חומרה

ניתן להשתמש ב-Ethereum למטרות הבאות:

  • לקנות ולמכור מטבעות קריפטוגרפיים כמו Ether ו- Ethereum Request for Comments 20 אסימונים מאושרים אחרים;
  • אירוח חוזים חכמים ואפליקציות מבוזרות ( dApps );
  • לבצע פעילות פיננסית מבוזרת;
  • החלפת אסימונים שאינם ניתנים לשינוי ;
  • להפעיל תוכנה ארגונית מבוססת Ethereum באופן עצמאי משרשרת Ethereum הציבורית; ו
  • לשחק משחקי וידאו מבוססי Ethereum, שבהם משתמשים יכולים להרוויח מטבעות קריפטוגרפיים אמיתיים ממשחק המשחק.

פרויקטים מבוססי Ethereum כוללים את שתי הדוגמאות הבאות:

  1. Microsoft ו-ConsenSys שותפות לבניית Ethereum Blockchain כשירות ב-Microsoft Azure. השותפות של מיקרוסופט עם ConsenSys שואפת לספק ללקוחות ולמפתחים ארגוניים סביבת פיתוח בלוקצ’יין בענן.
  2. Advanced Micro Devices ו-ConsenSys יוזמות לבניית רשת של מרכזי נתונים באמצעות תשתית Ethereum.

את’ריום – Ethereum לעומת ביטקוין: הבדלים מרכזיים

ביטקוין הוא המטבע הקריפטוגרפי הנפוצים ביותר, והאת’ריום הוא השני לביטקוין. המילה ביטקוין משמשת להתייחסות לרשת הבלוקצ’יין ולמטבע עצמו. Ethereum מתייחס לרשת, ואתר מתייחס למטבע הקריפטו המתאים.

כמה הבדלים אחרים בין רשתות הביטקוין והאת’ריום הם הבאים:

  • התחלה. ביטקוין הוא המטבע הקריפטו הראשון בעולם, שנוצר בשנת 2009. Ethereum הגיע למקום הבא בשנת 2015. Ether נועד במקור להשלים את הביטקוין, אך בסופו של דבר שני המטבעות התחרו.
  • עסקאות מופעלות. ביטקוין נסחר באופן בלעדי במטבעות קריפטוגרפיים, בעוד Ethereum מציע מספר שיטות החלפה, כולל חוזים חכמים.
  • זמן חסימה. זמן החסימה הממוצע לאישור עסקת Ether הוא כ-12 שניות לעומת 10 דקות עבור ביטקוין.
  • מערכת קונצנזוס. רשתות Ethereum וביטקוין פעלו שתיהן על מערכות הוכחת עבודה (PoW), המשמשות לאימות עסקאות. בשנת 2022, Ethereum יעבור למערכת חדשה בשם הוכחת סיכון (PoS) כחלק מהשדרוג של Ethereum 2.0.
  • קוד בר הפעלה. ניתן להצמיד עסקאות Ethereum עם קוד הפעלה , בעוד שעסקאות ברשת ביטקוין לא יכולות. זה מאפשר אפליקציות מבוזרות ועסקאות מותנות, שהן עסקאות שמתבצעות רק כאשר מתקיימים תנאים מסוימים.
  • סוג הצפנה. שתי רשתות הבלוקצ’יין מריצות הצפנה שונה . Ethereum מריץ את Ethash, וביטקוין מריץ הצפנה של Secure Hash Algorithm 256 (SHA-256).

היתרונות של את’ריום Ethereum

יתרונות רבים של טכנולוגיית הבלוקצ’יין חלים על Ethereum, כולל היתרונות הבאים:

  • ביזור. Ethereum מבוזר, כך שאין הפרעות מספקי ענן של צד שלישי. הוא משתמש בבלוקצ’יין, המאפשר עסקאות עמית לעמית. משתמשים יכולים להחליף ערך או לאחסן נתונים ללא צורך במתווך בניגוד לכמה יישומי תוכנה אחרים, שלעיתים קרובות דורשים אמון ברשות מרכזית.
  • זמינות. מכיוון שהאת’ריום מבוזר, אין זמן השבתה אם צומת יורד. דגמי מחשוב אחרים משתמשים בשרתים מרכזיים ויכולים לסבול מבעיות ביצועים אם יופרעו.
  • פרטיות. בעת שימוש ברשת עבור חילופי דברים, משתמשים יכולים להישאר אנונימיים. הם לא צריכים להזין את האישורים האישיים שלהם כדי להשתמש באפליקציית Ethereum.
  • בטחון. כמו כל רשת מבוזרת מבוססת בלוקצ’יין, Ethereum נועד להיות בלתי ניתן לפריצה. האקרים יצטרכו לשלוט ברוב צמתי הרשת כדי לנצל את הרשת.
  • ללא רשות. Ethereum הוא בלוקצ’יין ללא רשות , כלומר כולם יכולים להשתתף. זה מנוגד לבלוקצ’יין מורשים, המוגבלים למשתתפים ייעודיים.
  • פחות אי בהירות. החוזים החכמים המקודדים המשמשים בסיס למסחר ולהסכמה על Ethereum מבטיחים חוזים חזקים יותר. לדוגמה, פרילנסר שמקבל עבודה דרך dApp ב-Ethereum יכול להיכנס לחוזה חכם עם כלל מקודד שקובע, “פיצוי X ישוחרר כאשר עבודת Y תושלם.” זה שונה מחוזים רגילים, הדורשים פרשנות ומעקב.

חסרונות של Ethereum

שתי ביקורות על פלטפורמת Ethereum הן הבאות:

  1. עתיר משאבים. השימוש הנוכחי של Ethereum בפרוטוקול הקונצנזוס PoW הוא דרך עתירת אנרגיה להבטיח שהצמתים של הרשתות מסכימים על מצב כל המידע שנרשם בבלוקצ’יין. כל החוזים החכמים מאוחסנים בכל הצמתים של הבלוקצ’יין, וכל צומת מחשב כל חוזה חכם בו זמנית.
  2. ביטחון. פרוטוקול PoW מעלה גם בעיה אבטחה. פגיעויות בחוזים חכמים בבלוקצ’יין הציבורי גלויות לכל ועשויות להימשך זמן רב יותר לתקן מאשר לנצל.

הביקורות הללו יטופלו כאשר Ethereum יעבור מאלגוריתם קונצנזוס PoW למנגנון קונצנזוס PoS בשנת 2022. PoS צפוי לשפר את יעילות האנרגיה של הבלוקצ’יין של Ethereum על ידי הענקת כוח כרייה רב יותר או אימות חסימה לכורים עם יותר מטבעות. התוצאה היא פחות צמתים שעושים יותר מהעבודה. זה גם לא דורש ציוד מיוחד – רק כמות המטבעות הדרושה לכרות וחיבור לאינטרנט.

החיסרון של גישה זו הוא שיותר כוח כרייה מרוכז בקרב קבוצה קטנה יותר של אנשים. זה מאפשר יותר מניפולציות ושיתוף פעולה ברשת.

חסרונות אחרים של Ethereum כוללים את הדברים הבאים:

  • מחסום כניסה גבוה;
  • יקר לפיתוח; ו
  • מאתגר לשימוש עבור כל מי שלא מכיר את הטכנולוגיה.

את’ריום Ethereum 2.0

Ethereum 2.0 – הידוע גם בשם ETH 2.0 או Serenity – הוא שדרוג גדול לרשת Ethereum המתרחש בשנת 2022. המטרה היא להגדיל את תפוקת העסקאות לרשת, מ-15 עסקאות בשנייה לעשרות אלפי עסקאות בשנייה. היא תעשה זאת על ידי פיצול עומסי עבודה בין בלוקצ’יין מקבילים רבים שחולקים קונצנזוס בלוקצ’יין PoS משותף. התעסקות בזדון עם כל שרשרת בודדת תצריך התעסקות עם הקונצנזוס הנפוץ, פעולה יקרה מכדי שתהיה שווה את זה עבור כל גורם איום .

המעבר ל-ETH 2.0 בעיצומו. שלושת השלבים הם כדלקמן:

  1. שלב 0 – שרשרת המשואות. הושק ב-1 בדצמבר 2020, זה יצר את ה-PoS blockchain שמתפקד כמרכז המרכזי של Ethereum 2.0.
  2. שלב 1 – המיזוג. זה ימזג את שרשרת Beacon עם רשת Ethereum המקורית, ותסמן את המעבר המלא מ-PoW ל-PoS. זה מתוכנן לקרות במחצית הראשונה של 2022.
  3. שלב 2 – שרשראות רסיסים. זה יפזר את עומס העבודה של הרשת על פני 64 רשתות חדשות , כאשר Ethereum 1.0 צפוי להפוך לאחד הרסיסים של Ethereum 2.0. זה מתוכנן להשיק ב-2022.

PoS מאפשר לכורים לכרות על סמך אילו כורים מוכנים להטיל מספר מסוים של מטבעות ETH. נכון ל-30 בנובמבר 2021, מספר זה היה 32 ETH.

את’ריום Ethereum קלאסי

Ethereum Classic הוא שמו של הבלוקצ’יין המקורי של Ethereum.

בשנת 2016, סט של חוזים חכמים בפלטפורמה הידועה בשם The DAO, ארגון אוטונומי מבוזר , גייס שיא של 150 מיליון דולר במכירת המונים מקוונת, שמה של שיטת מימון ההמונים המשמשת לתמיכה ב-Ethereum.

זמן קצר לאחר שגויס הכסף, האקר אנונימי גנב אסימוני DAO של 50 מיליון דולר. זה הביא להחלטת קהילת הקריפטו לחלק את הרשת ולנכס מחדש את הכספים הגנובים. Forking הוא כאשר קוד המקור של תוכנת קוד פתוח ישנה משמש ליצירת קוד חדש.

מזלג הרשת חילק את הבלוקצ’יין של Ethereum לשניים: Ethereum Classic המקורי ו-Ethereum, החדש. זה יצר תחרות בין שתי הרשתות ונודע כמזלג קשה . מזלג קשה הוא כאשר צמתים בגרסה החדשה ביותר של בלוקצ’יין אינם מקבלים יותר גרסאות ישנות יותר.

היסטוריה של את’ריום Ethereum

תאריכי מפתח בפיתוח Ethereum כוללים את הדברים הבאים:

  • 2013. Ethereum תואר לראשונה בספר הלבן של Vitalik Buterin בסוף 2013 במטרה לפתח אפליקציות מבוזרות. Buterin רצה לשפר את פיתוח יישומי בלוקצ’יין כך שניתן יהיה לצרף נכסים מהעולם האמיתי, כמו רכוש ומניות, לבלוקצ’יין. בוטרין בחר בשם Ethereum בין השאר משום שהוא מכיל את המילה אתר , המתייחסת למדיום בלתי נראה היפותטי המאפשר לאור לנוע.
  • 2014. הפיתוח הרשמי של התוכנה החל, ו-EVM צוין במאמר של Gavin Wood, אז מנהל הטכנולוגיה הראשי של Ethereum Switzerland GmbH.
  • 2015. Ethereum יצרה את בלוק ה-genesis שלה, המציין את ההשקה הרשמית של הפלטפורמה.
  • 2018. Ethereum תפס את המקום השני לביטקוין מבחינת שווי השוק.
  • 2021. שדרוג רשת גדול, בשם לונדון, כלל את הצעת שיפור Ethereum 1559 והציג מנגנון להפחתת התנודתיות בעמלות העסקאות. המחיר של ETH עלה לשיא כל הזמנים של $4,865.57 בנובמבר 2021.
  • 2022. Ethereum יעבור ל-Ethereum 2.0 ויעבור ממודל קונצנזוס PoW ל-PoS.