You are currently viewing חקר התחרות – מה אתם יודעים על המתחרים שלכם?
חקר התחרות – מה אתם יודעים על המתחרים שלכם

חקר התחרות – מה אתם יודעים על המתחרים שלכם?

זמן קריאה: 4 דקות

5 טיפים לביצוע חקר תחרות

היום בעולם העסקים ניתן למצוא מבחר עשיר של עסקים בכל תחום אפשרי (כמעט). אם אתם רוצים שהעסק שלכם יבלוט בין כולם, תצטרכו להשקיע מחשבה ותכנון למציאת הנקודה המבדלת והייחודית, זו שתוסיף ערך ללקוחות, וכזה שאין למתחרים.

כדי לשמור על רלוונטיות ולהתאים את העסק אל צרכי השוק.

כדאי לשקול ביצוע מספר פעולות שיעזרו לכם בקידום העסק. אחד הצעדים החשובים, גם במקרה של עסק קיים, הוא לבצע מדי תקופה מחקר השוואתי מול התחרות.

מספר צעדים שנפרט יתנו לכם כלים לזיהויי הפערים ויועיל לקבלת החלטות נכונות, להתייעל ותכנן כיוונים לפיתוח. ביצוע מחקר כזה הוא צעד בסיסי להכרת האיומים העלולים להשפיע על הצלחת העסק.

מה נלמד מהמחקר?

במחקר השוואתי, נלמד על שחקנים המתכננים פריצה לשוק עם מוצרים חדשים ומפתים, מבצעים המציעים תנאי תשלום נוחים, עסק המפתח מתחם ייחודי הכולל פעילויות נוספות ושלל רעיונות המוסיפים ערך לעסק.

יש למשל עסקים המקיימים דו שיח שוטף עם הלקוחות דרך הרשתות החברתיות עם שירות לקוחות יעיל, וייתכן שתשקלו להציע שירותים דומים יחד עם ערך מוסף שאין לאחרים. המידע הזה הוא חיוני במצב של שוק תחרותי ורווי ונגישות למידע כזה ייתן לכם את המידע הנחוץ על מנת לבנות את התכנית העסקית המתאימה לכם.

אך לא ניתן לפתור את המחקר ההשוואתי בעזרת כלי אחד בלבד. שימוש בערוץ מידע בודד אינו יכול לתת לכם תמונה מלאה ואמיתית על מצב השוק. ישנם כלים רבים נוספים העומדים לרשותינו, כלים חינמיים ובתשלום שיש לשקול לפנות אליהם על מנת לוודא שהמידע שבידיכם הוא מספק.

מחקר מסוג זה הוא למעשה כולל איסוף מידע ממקורות עסקיים, פרטיים וציבוריים, כדוגמת המאגרים הפתוחים של  BLOOMBERG או DUNS&BRADSTREET.

ניתן גם לחפש באופן שיטתי ממקורות מידע אקטואליים בעיתונות המקומית והארצית. כמו כן, למידענים מקצועיים יש גישה למאגרי מידע בתשלום שבהם מידע מקיף ומפורט על השוק והשחקנים העיקריים. מאגרי מידע כמו LEXUSNEXIS וPROQUEST.

לעיתים, הבדיקה מכילה גם ביצוע מחקר טלפוני ועריכת סקרי קהל, ולמרות שעדיף שיהיה כמה שיותר נתונים  מדובר בהוצאה לא קטנה שכן היום המחיר של מידע מהימן ומקצועי הוא יקר. אפשר כמובן גם להסתפק בחומרים איכותיים הנמצאים במאגרי המידע החינמיים.

  1. זיהויי 10 המתחרים הגדולים ביותר

זה אמנם נראה מובן מאליו, אך זה צעד ראשון חשוב. אם למשל הקמתם עסק שלו חנות מקוונת, סביר להניח שקיימות עוד עשרות חברות אחרות המוכרות לשוק שאליו אתם מנסים לחדור.

בחיפוש פשוט ניתן לערוך חיפוש בגוגל על פי מוצר או שירות, וכך תקבלו תמונה של השחקנים הגדולים שוק. עוד דרך לזהות שחקנים חשובים בשוק הוא ע”י שימוש בכלים מקוונים בדומה ל-SEMRUSH אשר מציע לכם כלי לזיהויי מלות המפתח העיקריות של המתחרים ולהגדיל בכך את היכולת להגיע לקהל רחב ככל שניתן.

  1. ניתוח והשוואת תכנים מתחרים

עכשיו, משזיהיתם את המתחרים, השלב הבא יהיה להמשיך ולחפור עמוק יותר כדי לבנות תמונה של פעילות המתחרים. בדיקה כזו תסייע בזיהוי ההזדמנויות ולנצל אותו על מנת לקבל יתרון. תנסו לשאול שאלות כמו על מה התוכן שם את הדגש? האם יש פורמט מסוים? האם מדובר בתכנים איכותיים הנותנים ערך? כיצד התוכן מוגש?

במהלך הסקר שאתם עורכים יעלו בוודאי שאלות נוספות כמו: האם המתחרים מפרסמים סיפורי לקוחות קיימים ? האם סוג התוכן מוגדר ? האם יש עמוד פייסבוק פעיל שבו ניכרת מעורבות של קוראים? האם הם מפרסמים עלון תקופתי אשר נשלח ללקוחות בדואר אלקטרוני ? מעלים סרטוני תוכן ביוטיוב או מייצרים פודקסטים?

אחרי איסוף המידע, נסו להבין היכן הפערים נמצאים מול התכנים שלכם ובידקו את אסטרטגית השיווק. וודאו את רלוונטיות התכנים, זמינות העדכונים והנושאים המועלים.

שורה תחתונה, מה המתחרים עושים שאתם לא? אם למשל המתחרים מתארים בערוצים הדיגיטליים שלהם סיפורי מקרים אמיתיים של לקוחות, ייתכן שזו הסיבה שהמכירות שלהם טובים משלכם. לקוח פוטנציאלי ירצה לשמוע וללמוד על מקרים הדומים על מנת שידעו למה לצפות. נתחו את התכנים.

במקרה והמתחרה שולח תכנים פעמיים בשבוע לעומת פעם בחודש שלכם, כדאי לשקול יצירת תנועה גדולה יותר לאתר על ידי פרסום תכוף יותר. יש כמובן להקפיד על תוכן איכותי המוסיף ערך לקורא וקריאה לפעולה אחרת אלו המגיעים לתכנים שלכם יעזבו ולא תזכו בו כלקוח.

  1. נתחו את ה-SEO של המתחרים

במקרה ואחרי שעברתם את כל השלבים למעלה וגיליתם דמיון בין העסק שלכם ולזה של המתחרים, כדאי לחפור יותר לעומק הנכסים הדיגיטליים ולבדוק את הנקודות שכן מבדילות. ייתכן שזה טמון באופטימיזציה של התכנים. אחרי עדכונים חדשים שגוגל העלה עם יכולת ניתוח והבנה של שפה טבעית, מנועי חיפוש השתפרו בזיהויי התכנים ומטרתם. לכן, פחות מקובל היום לכתוב תכנים שרק רק למטרת קידום הדירוג בגוגל.

במקום זאת, כדאי להתמקד ולגבור על המתחרים במגרש שלהם. אם למשל למתחרה יש מאמר המדורג גבוה מעל התכנים שלכם והוא עוסק, לשם הדוגמא ב-5 טיפים ליצור מצגת מנצחת, אולי כדאי שאתם תכינו תוכן עם 10 טיפים כאלו. נסו כמה שיותר לפרסם תכנים עדכניים הנותן ערך מוסף.

האם באתר יש קישורים שבורים, גרפיקה מיושנת? על ידי זיהויי הפערים, ניתן להבין איפה החולשות ולנצל אותם לטובתכם.

  1. נתחו את הנוכחות ברשתות החברתיות

על מנת לשמור על הרלוונטיות, כדאי גם לנתח לעומק את הפעילות ברשתות החברתיות. התאימו את השימוש ברשתות השונות בצורה התואמת את שפתכם הייחודית. זו דרך מצוינת לשמור על קשר עם הלקוחות ואף להגדיל את המאגר. בנוסף, עסקים משתמשים באתרים אלו על מנת לשתף תכנים בעלי ערך מוסף.

הצעד הבא הוא קביעת אופן השימוש של המתחרים וכיצד הם מנצלים את הרשתות לשיווק העסק. נסו לקבוע איזה סוג של מידע הם מפרסמים, את התכיפות והאם הוא בעיקר ויזואלי או מילולי. כל כמה זמן הם מקיימים מבצעים, האם יש להם עוקבים? שיתופים?  נסו לחשוב מה אתם כבעלי עסק יכולים לעשות מעבר לכך.

  1. זהו את החולשות ונסה לחשוב כיצד ניתן לשפר

הכינו טבלת SWOT המזהה את החולשות, חוזקות, איומים וההזדמנויות . זהו הצעד הראשון לשדרוג ושיפור נוכחות העסק בשוק על ידי גידול במכירות, במעגל הלקוחות והקשר עמם.

לסיכום, כדאי ללמוד כמה שיותר על התחום שבו אתם מעוניינים לעסוק. גם לאלו שיש להם עסק קיים, כדאי מדי פעם לעבור על התחרות הקיימת ובכך לוודא שאתם מצליחים לבלוט ולמשוך אליכם לקוחות איכותיים.